
UX Design چیست؟
طراحی تجربه کاربری یا UX design، فرآیندی هست که تیمهای طراحی از اون برای ایجاد محصولاتی که تجربیات معنیدار و متمرکز بر کاربر فراهم میکنه استفاده میکنن. طراحی تجربه کاربری شامل طراحی کل فرآیند تهیه و یکپارچهسازی محصوله، از جمله جنبههای برندینگ، طراحی، قابلیت استفاده و عملکرد ها.
طراحی تجربه کاربری یا UX design یک حوزه تخصصیه که بر تولید محصولات دیجیتالی تمرکز داره که که این محصولات دیجیتالی علاوه بر داشتن عملکرد، بلکه استفاده از اونها نیز لذت بخشه. این حوزه صرفا به تولید رابطهای کاربری زیبا و کاربر پسند محدود نمیشه، بلکه به درک رفتارها و نیازهای کاربر میپردازه. طراحان تجربه کاربری با مشاهده آن چیزی که کاربران انجام میدن به دستاوردهای ارزشمندی دست پیدا میکنن تا بتونن یک فرایند دقیق و لذت بخش رو طراحی کنن.
دامنه طراحی تجربه کاربری گسترده است و شامل توسعه وبسایت، طراحی اپلیکیشنهای موبایل، رابطهای نرمافزار، و پلتفرمهای تجارت الکترونیک میشه. حتی ممکنه به طراحی محصولات فیزیکی نیز تعمیم پیدا کنه. در نهایت، هدف از طراحی تجربه کاربری، هماهنگی نیازهای کاربران با اهداف تجاریه که منجر به افزایش مشارکت کاربران، اعتبار مشتریان و موفقیت کلی محصول میشه.
طراحی یک تجربه نه تنها شامل ساختن نرمافزاری آسان هست بلکه شامل طراحی سایر تجربه های مرتبط با محصول نیز میشه، به عنوان مثال، کمپین بازاریابی، بستهبندی و پشتیبانی پس از فروش. نحوه ارتباط با مشتری و…
تفاوت بین UX و UI چیست؟
“طراحی تجربه کاربری” متاسفانه و به اشتباه با عناوینی مثل “UI Design” و “َUsability” صدا زده میشه در حالی که Usability (کاربرد پذیری) و طراحی رابط کاربری (UI) جزء مهمی از طراحی تجربه کاربری (UX) و زیرمجموعههای جداگانهای هستن. در طراحی UI تمرکز بیشتر از جنبه های بصری و زیباشناسی محصول هست اعم از رنگ , تصاویر و …

یک طراح UX با کل فرآیند تهیه و یکپارچهسازی یک محصول سر و کار داره، از جمله بخش هایی مانند Branding، Design، Usability اما داستان طراحی تجربه کاربری از زمانی شروع میشه که محصولی هنوز در دسترس کاربر نیست و ما قراره اون رو تولید کنیم!
یک محصول بیشتر از خود محصوله و این مجموعه ای از تجربه ها هستن که یک محصول رو شکل میدن. به همه مراحل رویارویی کاربر با یک محصول باید عمیقا فکر کرد مثل تحقیقات اولیه تا ارزیابی های نهایی، از اولین استفاده کاربر از محصول تا کمک به کاربر برای استفاده همیشگی از محصول!
دن نورمن، مخترع اصطلاح “تجربه کاربر
محصولاتی که تجربه کاربری عالی ارائه میدهند (به عنوان مثال، iPhone)، قطعا با چالش های متعددی در زمان تحقیقات تا طراحی و اجرا رو به رو بودند و در نهایت تونستن با شناسایی دقیق مشکلات کاربران, نیاز های جامعه و بسیار از مسائل روانشناختی و … محصولاتی رو تولید کنن که به این اندازه در دنیا محبوب هستن. طراحان UX نه تنها بر تولید محصولات قابل استفاده تمرکز دارن، بلکه بر سایر جوانب تجربه کاربری مثل حس لذت، کارایی و سرگرمی هم اهمیت میدن.
یک طراح UX تلاش میکنه تا به چنین سوالی پاسخ بده: “چطور میتونم تجربه تعامل با یک رایانه، یک تلفن هوشمند، یک محصول یا یک خدمت رو تا حد امکان شفاف، صمیمی و لذت بخش طراحی کنم؟”
تعریف رسمی طراحی تجربه کاربری (UX)
سازمان بینالمللی استاندارد (ISO 9241-210) تجربه کاربری رو به این شکل تعریف کرده:
میتوانیم این تعریف رو به دو بخش تقسیم کنیم:
- درک و واکنش های یک فرد.
- استفاده از یک محصول، سامانه یا خدمت.
در طراحی تجربه کاربری، طراحان کنترل کمتری بر روی درک و واکنشهای فرد دارن. به عبارت دیگه، اونها نمیتونن کنترل کنن که یک فرد چگونه احساس میکنه، انگشتانش رو چگونه حرکت میده یا چگونه چشمانش رو در حین استفاده از محصول کنترل میکنه. با این وجود، طراحان میتونن کنترل کنن که محصول، سامانه یا خدمت چگونه رفتار میکنه و چگونه به نظر میرسه و تا چه حدی قابلیت استفاده داره

سادهترین راه برای تفکر درباره طراحی تجربه کاربری اینه که به عنوان یک فعل و یک اسم در نظرش بگیریم. یک طراح UX (به عنوان یک فعل) چیزها را طراحی، ایدهپردازی و برنامهریزی میکنه که بر تجربه کاربر (به عنوان یک اسم) که همون درک و واکنش اون هست تأثیر میذاره.
برای مثال، هنگام استفاده از یک دستگاه فیزیکی مانند موس کامپیوتر، میتونیم برخی جنبههای محصول رو که بر تجربه کاربر تأثیر میذاره، کنترل کنیم:
- نحوه جا افتادن در دست کاربر چگونه هست؟ ارگونومی مناسبی داره؟
- آیا اندازهاش مناسبه؟ آیا خیلی بزرگ و سنگینه؟
- وزن موس آیا بر توانایی حرکت کاربر تأثیر میذاره؟
- آیا کاربر میتونه به سادگی از اون استفاده کنه یا باید چالش هایی داشته باشه؟
وظیفه طراحان تجربه کاربری (UX)
به عنوان یک طراح UX، شما باید در نظر بگیرید “چه کسی، چرا، چه چیز و چگونه” قرار است از محصول استفاده کنه.
طراحان UX با “چرا” شروع به تعیین “چه” و در نهایت “چگونه” میکنن تا محصولاتی ایجاد کنن که کاربران میتونن تجربه های معنیداری را لمس کنن. در طراحی نرمافزارها، شما باید اطمینان حاصل کنین که هدف محصول از طریق یک دستگاه موجود عبور کرده و تجربهای پیوسته و آسان رو ارائه کنه.
طراحی تجربه کاربری به صورت مرکب از انواع تخصصها تشکیل میشه؛ که این تخصص ها میتونن شامل از زمینههای مختلفی مانند طراحی دیداری، برنامهنویسی، روانشناسی و طراحی تعاملی باشند. طراحی برای کاربران انسان به معنای طراحی با رعایت محدودیت های فیزیکی و حتی شرایط مکانی.
وظایف معمول یک طراح UX از بخش های مختلفی تشکیل میشه اما معمولاً شامل تحقیق کاربر، ایجاد شخصیتها، طراحی wireframe و prototype تعاملی و آزمایش طراحیهاست. این وظایف میتونن از یک سازمان به سازمان دیگه متفاوت باشن، اما همیشه از طراحان خواسته میشه که نمایندگان کاربران باشن و نیازهای اونها رو در مرکز تمام تلاشهای طراحی و توسعه قرار دهند. به همین دلیل بیشتر طراحان UX در یک فرآیند طراحی کاربر را نقطه تمرکز فعالیت های خودشون قرار میدن تا در نهایت محصولاتی کاربرپسند پ بذا بخش ارائه کنن.
لطفا تجربیات خودتون به عنوان طراح تجربه کاربری رو در کامنت ها با ما در میون بگذارید 🙂