اصول و مبانی UX

اصول پایه طراحی تجربه کاربری
Gem

با تمریناتی در دنیای واقعی, مهارت های خود را در طراحی تجربه کاربری ارتقاء دهید.

  • ۱۸ چالش کاربردی
  • ۵۰+ ساعت آموزش
  • ۲۴۰+ ساعت تمرین

درک کاربر

Understand

قبل از هر چیز در طراحی تجربه کاربری, اولویت با شناخت ویژگی های کاربر و نیازهای کاربره. در حقیقت ما زمانی میتونیم تجربه بهتری برای کاربر خلق کنیم که اصطلاحاً بتونیم با کفش کاربر راه بریم و تماما آن چیزی که کاربر تجربه میکنه رو تجربه کنیم و در نهایت برای نیازهای کاربر راه حل متناسبی طراحی کنیم.


ایده پردازی

Ideate

برای حل کردن هر مشکلی راه حل های زیادی به تعداد همه آدم ها وجود داره چون هر انسانی با تفکر و منطق و احساسات خودش با چالش های مختلف برخورد میکنه. در تجربه کاربری, پیدا کردن و بررسی این راه حل ها, تا یافتن بهترین گزینه, رو در مرحله ایده پردازی انجام میدیم.


تست UX

UX Testing

همیشه بهترین راه حل ها و مطلوب ترین نتایج هم باید در محیطی کاملا واقعی و با کاربر واقعی تست و بررسی بشه. در طراحی تجربه کاربری به روش های مختلفی و در مراحل مختلفی این تست ها انجام میشه تا بهترین نتایج بدست بیاد.


اجرای UX

UX Implement

اثرگذاری یک تجربه کاربری مستلزم یک اجرای حرفه ایه. اگه بهترین تجربه رو در مراحل طراحی تجربه کاربری خلق کرده باشیم ولی نتونیم همون تجربه رو به شکل مناسب و قابل استفاده ای ارائه کنیم در حقیقت کل پروسه طراحی بی معنا خواهد بود. اجرا باید تمامی سنجه ها و نتایج ما رو در روند طراحی به نمایش بذاره.


اصول و مبانی ux

بدون شک، تجربه کاربری (UX) در زمینه طراحی وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارها یکی از مسائل مهم و قابل تامل هست. اما در طول فرآیند طراحی و پیاده‌سازی UX، متخصصان با چالش‌های مختلفی مواجه میشن که ممکنه فرآیند رو کند و دشوار کنه اما با اموزش ux صحیح اصول و مبانی ux و استفاده از تکنیک های تجربه کاربری میتونین بر این سختی ها غلبه کنین. هدف ما از این بخش همین هست!

هدف ما از ساختن بخش چالش ux در مدرسه تجربه کاربری این بوده که ابتدا شما رو با اصول و مبانی ux طراحی تجربه کاربری آشنا کنیم و بعد از اون توانایی های شما و همچنین چیزی که از چالش ها آموختین رو دوباره به چالش بکشیم با این رویکرد که در هر چالش یک سناریو و تمرین برای شما در نظر گرفتیم که با انجام دادن اون میتونین متوجه بشین که چقدر موضوع رو درک کردیم و چند قدم به طراح تجربه کاربری شدن فاصله دارین 🙂

در زیر به برخی از چالش هایی که شما ممکنه در طول فرایند طراحی تجربه کاربری با اون مواجه بشین رو ذکر کردیم:

ارتباط موثر با کاربران: برقراری ارتباط موثر و بهینه با کاربران، از جمله چالش‌های اساسی در UX هست. تعیین نیازها، ترجیحات و انتظارات کاربران ممکنه مشکلاتی ایجاد کنه که ما موظف به حل کردن اون مشکلات با راهکاری صحیح هستیم.

جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های کاربری: فرآیند جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مربوط به تجربه کاربری ممکنه زمان‌بر و پیچیده باشه، به ویژه زمانی که با داده‌های بزرگ یا متنوع سر و کار داریم.

طراحی رابط کاربری (UI): ارتباط بین UX و UI یکی از چالش‌های مهمه. طراحی رابط کاربری باید با توجه به اصول UX انجام بشه تا تجربه کاربری مطلوب فراهم بشه.

مدیریت زمان و منابع: طراحی و بهبود تجربه کاربری نیازمند زمان و منابع کافیه که بشه روند های بعضا طولانی و نفس گیر ux رو به شکل مطلوبی انجام داد. مدیریت این منابع و برنامه‌ریزی مناسب میتونه چالش‌هایی رو ایجاد کنه.

تغییرات مداوم: با توجه به تغییرات در نیازها و ترجیحات کاربران، برای حفظ یک تجربه کاربری خوب، نیاز به بهبود و تغییرات مداوم وجود داره که ممکنه خودش چالش‌هایی ایجاد کنه.

آزمایش و ارزیابی: ارزیابی تجربه کاربری، به‌ویژه در مراحل ابتدایی طراحی، ممکنه چالش‌هایی برای ما ایجاد کنه که انتخاب روش‌های مناسب برای آزمایش و ارزیابی و دستیابی به داده‌های کاربری معتبر میتونه به ما کمک زیادی بکنه که از این چالش با موفقیت بگذریم.

توسعه فرهنگ UX: ایجاد فرهنگی که اهمیت تجربه کاربری رو در تمامی فرآیندها و تصمیم‌گیری‌ها تأکید داشته باشه، نیازمند زمان و تلاش مستمره.

این چالش‌ها نشان‌دهنده اهمیت و پیچیدگی فرآیند طراحی و بهبود تجربه کاربری در جهت ارائه محصولات و خدمات موفق و جذاب به کاربران هستن.