
تحقیقات کمی و کیفی در UX
طراحان تجربه کاربری (UX) سعی دارن بهترین محصولات و خدمات رو با دوستانهترین تجربه کاربری ممکن ارائه بدن. اما بدون ارتباط مستقیم با کاربران در مورد تمایلات و نیازهای اونها، طراحان تجربه کاربری تنها میتونن حدس بزنن که بهترین تجربه کاربری چیه! به همین دلیل تحقیقات تجربه کاربری (UX Research) بخش حیاتی از فرآیند طراحی تجربه کاربری هست. در این آموزش UX به این مورد میپردازیم:
تحقیقات تجربه کاربری شامل پرسش از کاربران میشه که برای شناسایی مشکلاتی هست که یک محصول یا خدمات میتونه داشته باشه و این تحقیقات کمک میکنه تا اونها پیدا و رفع بشن. در تحقیقات تجربه کاربری از روشهای متنوعی استفاده میکنیم، اما به طور کلی این روشها رو تحقیق دو دسته ی تحقیقات کمی و تحقیقات کیفی تقسیم میشن که در زیر سعی میکنیم بهتون بگیم از کدوم روش در چه مواقعی استفاده کنین:
کدوم روش تحقیقات UX مناسب ما هست؟
تحقیقات کمی و کیفی در اصل میتونن در هر مرحلهای از فرآیند طراحی استفاده بشن، اما هر کدوم در زمانهای مختلف بیشترین ارزش رو دارن که باید اون رو متوجه باشیم.
تحقیقات کمی معمولاً در مرحله طراحی فرآیند تجربه کاربری (UX) ارزشمندتر هستن چون میتونن به سرعت نشان بدن که آیا راهحلهای UX که در حال طراحی هستن به همان شکلی که تیم UX میخواد کار میکنن یا نه. به علاوه، تحقیقات کمی برای اعتبارسنجی طراحی نهایی یک محصول قبل از اینکه به مرحله عملیاتی بره، مفیده. در این مرحله، تحقیقات کمی میتونن تأیید کنن که طراحی آماده هست تا به مشتریان و نمایندگان ارائه بشه یا به تغییراتی اشاره کنه که باید اعمال بشه تا محصول بهترین حالت خودش رو داشته باشه.
تحقیقات کمی، معمولاً با استفاده از Google Analytics و عموما بعد از راهاندازی یک محصول برای ارزیابی کارایی محصول، و یا مقایسه اون با رقبا و پیگیری بازدهی محصول استفاده میشه.
اما تحقیقات کیفی در مرحله کشف کردن یک مشکل در فراید Design Thinking یا در واقع (Discovery) یا در فرآیند UX بیشتر ارزش دارن چون میتونن بینش گستردهتری رو در مورد افکار و احساسات کاربران در مورد محصولاتی که تیم UX در حال طراحی یا بازطراحی اونها هستن، ارائه کنن. تحقیقات کیفی همینطور در مرحله طراحی هم مفید هستن. زمانی که تیم UX میخواد درک کنه که کاربران چه احساسی رو نسبت به ویژگیهای کلیدی اون محصول دارن، به ویژه اگه اون ویژگیها منحصر به فرد یا غیرمعمول باشن استفاده میشه. یافتههای این گونه مطالعات میتونه به تیم UX کمک کنه تا مطمئن بشه که بهترین راهحلها رو ارائه میکنه.

ترکیب تحقیقات کمی و کیفی (Mixed Methods Study)
حالا گاهی اوقات ترکیب کردن این دو نوع تحقیقات میتونه به ما کمک زیادی بکنه اونم زمانی که در هر دو بخش محدودیت هایی داریم و ادغام این دو روش میتونه بینش بهتری به ما درمورد محصول بده که به این روش Mixed Methods Study میگیم. در این حالت تحقیقات کمی و کیفی به عنوان مکمل برای همدیگه عمل میکنن و نتایج ارزشمندی رو در اختیار ما قرار میدن. به عنوان مثال، یک نظرسنجی میتونه یک سری سوالات کمی رو شامل بشه که به تیم UX کمک میکنه تا متوجه بشه کاربران چقدر از ویژگیهای مختلف محصول خوششان میاد، درکنارش چندین سوال کیفی رو هم شامل میشه که به شرکتکنندگان این قابلیت رو میده تا دلایل پاسخهای خودشون به سوالات رو توضیح بدن تا ما درک عمیق تری از پاسخ ها و احساسات اونها داشته باشیم.
تحقیقات ترکیبی تضمین میکنه که هم میتونید به سوالاتی که با “چقدر” و “چند” شروع میشن پاسخ بدید و هم به سوال هایی که با “چرا” شروع میشن پس این یعنی یک ترکیب فوق العاده و مفید.
برخی از نمونههای تحقیقات ترکیبی شامل:
- مرتبسازی کارت Card Sorting که کاربران توضیحاتی رو هم در حین سازماندهی کارتها ارائه میکنن.
- آزمون درخت Tree Testing که کاربران تصمیمات خودشون رو به صوت شفاهی توضیح میدن.
- نظرسنجیها Survey که شامل سوالات چندگانه و سوالات باز میشن.
ارائه تحقیقات کمی در مقابل تحقیقات کیفی
نتایج تحقیقات کمی و کیفی و هر گزارش تحقیق UX, باید براساس ساختار زیر ارائه بشه:
- مقدمه
- اهداف تحقیق
- ارزش تجاری
- روش ها
- آموزشهای کلیدی
- توصیهها
بیشتر این بخشها شامل این میشه که چه کاری رو با چه روشی انجام دادیم و در اون بخش چه نتایجی برای ما حاصل شده اما در بخش آموزشهای کلیدی که قراره یافتههای تحقیقات خودتون رو ارائه بدید، اطلاعاتی که ارائه میدید به روشهای تحقیقاتی که به کار بردید بستگی داره.
به عنوان مثال، اگر یک مطالعه کمی انجام دادید (مثلا درصد شرکتکنندگانی که یک راه حل طراحی UX رو نسبت به یک راه حل دیگه ترجیح دادند) نتایجی که ارائه میدید باید شامل امار عددی باشه یا حتی اگر یک مطالعه کیفی انجام دادید، روشهای مختلفی برای ارائه یافتههاتون وجود داره که باید تصمیم بگیرین کدوم روش نتایج دقیقتری رو نشان میده. این گزارش ها میتونن شامل نقل قولهای شرکت کنندگان، یا آرتفکتهایی مثل شخصیتها، نقشههای سفر، Affinity Diagram ها یا Storyboard ها باشه. این کار نه تنها یک نمایش قاطع از ارزش تحقیق شما ایجاد و ارائه میکنه بلکه برای یافتههای شمارو ارزشمند نشون میده و همچنین همدلی بیشتری رو نسبت به کاربرانِ محصول شما ایجاد میکنه.
نتیجهگیری
هر یک از تحقیقات کمی و کیفی در زمینه تجربه کاربری (UX) نقاط قوت و ضعف خودشون رو دارن. به همین دلیل، ما پژوهشگران UX باید با دقت به اهداف مطالعات تحقیقی که در حال انجام اون هستیم فکر کنیم و پیش از تصمیمگیری در مورد استفاده از یک روش، با دقت تصمیم بگیریم. با این حال، هر کدوم از این روشها میتونن منجر به موفقیت تجربه کاربری در هر محصول بشن.
شما از چه روش های تحقیقاتی در UX استفاده میکنین تا بتونید درک درست تری از کاربرانتون داشته باشین؟ 🙂