مطالعه خاطرات در تجربه کاربری

Diary Study

زمان مطالعه: 4 دقیقه تازه سازی: 400 روز پیش
مطالعه خاطرات در ux

Diary Study در UX چیست؟

Diary Study یا در واقع مطالعه خاطرات در UX یک روش تحقیق کیفی و البته طولانی‌ مدت به حساب میاد که در شرایط مختلف رفتارها، فعالیت‌ها و تجربه های کاربران رو ثبت میکنه. در این اموزش ux در این بازه صحبت میکنیم:

تعریف مختصری که در بالا انجام دادیم شاید مقداری برای شما گنگه باشه پس بزارید یکم غیر فنی تر در موردش صحبت کنیم:

معمولاً “Diary Study” به مطالعاتی اشاره داره که در اون فرد به مدت طولانی (مثلاً چند روز یا هفته) فعالیت‌ها، تجربیات، و احساسات خودش رو در یک دفتر یا اپلیکیشن ثبت میکنه.

این نوع مطالعات برای درک عمیق‌تر رفتارها و نیازهای کاربران در زمینه‌های مختلف از جمله تجربه کاربری، طراحی محصولات، و بهبود فرایندهای کسب و کار استفاده میشه. از اطلاعات جمع‌آوری شده در این نوع مطالعات میتونیم در طراحی محصولات جدید و بهبود محصولات فعلی بهره ببریم.

مطالعه خاطرات چطور انجام میشه؟

عموما روش مطالعه خاطرات با ارسال دفترچه های مطالعاتی برای نوشتن خاطرات کاربران شروع میشه و بعد از تکمیل اون و ارسال به تیم تحقیقاتی, بررسی اون شروع میشه. این کار روشی عالی برای ثبت مشاهده رفتارها و تجارب کاربران در طول زمان استفاده از محصول هست و عملا برخی از بینش‌های کیفی بسیار شخصی رو هم در کنار خودش برای ما جمع‌آوری میکنه.

مطالعه خاطرات در UX یکی از بهترین روش‌های امروزی برای ثبت داده‌ها و طراحی یک تجربه کاربری منحصر بفرد هست!

چرا باید یک مطالعه خاطراتی را انجام دهم؟

مطالعه خاطرات در UX در حال حاضر و با کمک تکنولوژی بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از گذشته قابل اجرا هستن و در مقیاس بزرگتری هم امکان‌پذیر هستن و هنگامی که شما شروع به اجرای اون میکنین، متوجه مزایای منحصر به فرد این روش میشید. در زیر به برخی از مزایای این روش اشاره میکنیم:

✓ همزمان با کاربر شما هم تجربه کنین

Diary Study به شرکت‌کنندگان اجازه میده تا تجربیات خودشون رو در هر زمان ثبت کنن و همزمان به شما امکان میده که وقایع شرکت‌کنندگان رو به صورت همزمان بررسی کنین. شرکت‌کنندگان میتونن هنگامی که فکری به ذهنشون میرسه و یا با مشکلی مواجه میشن یا چالشی رو تجربه میکنن اون رو ثبت کنن و شما همزمان اونها رو ببینین و با اونها همدلانه راهکارهایی رو برای برون رفت از اون مشکلات ارائه کنین یا حتی اونها رو بخونین و بعدا برای اونها فکری اساسی کنین.

این به معنای نزدیک‌تر شدن به کاربر و لحظاتی هست که کاربر میگذرونه، بدون اینکه بخوایم خودمون رو از نظر زمانی مدیریت کنیم و خودمون رو وارد چالش هایی مثل یادداشت های میدانی, تحریف اطلاعات, سازماندهی یادداشت ها و … کنیم.

✓ کاهش تعصب در مشاهدات

بیاین فرض کنیم بودجه، زمان‌بندی و ظرفیت تحقیقاتی به شکل رویایی برای شما موجود باشه. میتونین به محیط عملیاتی برید، کاربر رو همراهی کنین، زندگی روزمره‌شون رو مشاهده کنین، یادداشت ثبت کنین، سوالات بپرسین و در جایی باشین که “کار با محصول” انجام میشه.

آیا فکر میکنین که کاربر در همین حالت مثل زمانی که تنهاست عمل میکنه؟

روش مطالعه خاطرات به شما امکان میده تا اثر هاثورن Hawthorne effect (اثر هاثورن نوعی واکنش یا رفتاری انسانی هست که در آن افراد جنبه ای از رفتار خودشون رو در زمان مشاهده شدن توسط شخص دیگری نشون میدن) رو کاهش بدین و بیشتر به عنوان یک روح عمل کنین که دیگران متوجه حضور شما نباشن. مطالعه خاطرات در ux یک رابطه شخصی‌تر یا نزدیک‌تر بین شرکت‌کننده و پرسشنامه‌های مطالعه رو شبیه‌سازی میکنه که میتونه به ما کمک کنه تجربیات صادقانه تری رو از کاربر دریافت کنیم.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله

سناریو تمرینی

این یک سناریو تمرینی برای یادگیری بهتر شماست. سعی کردیم شرایطی واقعی رو براتون تصویر کنیم.

شما یک طراح محصول در یک شرکت استریمینگ سرگرمی هستین.

تیم شما میخواد ببینه که چگونه رابطه کاربر با محصول در طول زمان تغییر میکنه. آیا کاربران در استفاده از برنامه تغییری ایجاد میکنن؟ آیا چیزهای جدیدی رو کشف میکنن که قبلاً نمیدونستن؟ آیا نگرش یا احساسات مختلفی در مورد محصول پیدا میکنن یا نه؟

همچنین میخواید بدونین که: کاربران در چه زمانی از روز با محصول در ارتباط هستن؟ آیا اونها محتوا رو با دیگران به اشتراک میذارن؟ چه چیزی اونها رو به این اندازه ترغیب میکنه که وارد برنامه بشن و از اون استفاده کنن؟

وظایف پیشنهادی برای درک بهتر

یادگیری بهتر تجربه کاربری ملزم به انجام تمرینات مستمر و برقراری ارتباط با نمونه های واقعیه. پس لطفا در انجام دادن وظایف تمرینات از هیچ گوششی دریغ نکنین. این تمرینات در نهایت باعث نرمش ذهنی شما میشه و قطعا تجربه شما رو در حرفه آینده شما بیشتر میکنه.

ابتدا یک شرکت استریمینگ سرگرمی که به عنوان کارفرمای واقعی شما در این چالش باشه رو انتخاب کنین. نمونه‌هایی از اونها شامل نتفلیکس، دیزنی پلاس و …

یک مطالعه خاطرات با ۳ تا ۵ کاربر محصول انتخابی خودتون رو انجام بدین تا به پاسخ‌های مطرح شده در بالا برسین. یافته‌های خودتون رو در یک گزارش ارائه بدید.

آموزش های کاربردی UX

پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر این مبحث, حتما از مقالات این بخش رو مطالعه کنین.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها