
نقشه همدلی یا Empathy Map در طراحی تجربه کاربری
اگه میخوایم یک محصول تجاری موفق ایجاد کنیم, داشتن درک خوبی از افرادی که برای اونها طراحی میکنیم، ضروریه. در حالی که ما طراحان از تکنیکهای مختلفی برای فهمیدن این میزان درک استفاده میکنیم، یک تکنیک کلیدی با مزایای زیادی به نام نقشه همدلی در ux وجود داره که در این نوشته به اون میپردازیم.
همانطور که از نامش پیداست، نقشههای همدلی به تیمهای محصول کمک میکنه تا با کاربران نهایی همدلی داشته باشن. این تکنیک باعث میشه اعضای تیم از دیدگاه همدلانه ای به کاربر و محصول نگاه کنن تا نیازها و خواستههای کاربران رو درک کنن و در این جهت گام بردارن.
در این اموزش ux ، تعریفی از نقشه همدلی در ux خواهیم داشت تا به شما کمک کنه نقشههای همدلی بهتری ایجاد کنین.
منظور از همدلی چیه؟
همدلی توانایی شناسایی و درک وضعیت و احساسات دیگرانه. گاهی اوقات کلمه “همدلی” رو به شکل دیگه ای مثلا “راه رفتن با کفش کس دیگه ای” نام میبریم. همدلی یک مهارت اصلی برای طراحانه چرا که به اونها امکان میده با کاربران همدرد بشن و دیدگاهها و احساسات اونها رو درک کنن و بپذیرن.
نقشهی همدلی Empathy Map چیه؟
نقشهی همدلی نوعی ابزار تصویرسازی ساده ای هست که برای بیان چیزی که یک تیم محصول در مورد یک کاربر میدونه، استفاده میشه. این ابزار به تیمهای محصول کمک میکنه تا درک گستردهتری از کلمه “چرا” پشت نیازها و خواستههای کاربر بسازن. مثلا چرا کاربر در این نقطه مشکل داره؟ چرا کاربر چنین تصمیمی میگیره و … که این ابزار تیمها رو مجبور به تمرین همدلی میکنه که تمرکز رو از محصول به افرادی که از اون محصول استفاده میکنن، منتقل میکنه. تیم طراحی تجربه کاربری این موارد رو شناسایی میکنه و این اطلاعات رو درون یک نقشه چند بخشی که در پایین قرار دادیم ثبت میکنه.

نمونه نقشه همدلی رو میتونید به رایگان از مستندات مدرسه تجربه کاربری دانلود کنین
در نقشه همدلی به این فکر میکنیم که کاربر به چه چیزهایی فکر میکنه، چه چیز هایی میبینه ، میشنوه و چه اقداماتی انجام میده و چه احساساتی داره. در استفاده از محصول ما چه چیزی بدست میاره و چه نقاط دردی داره
نقشه همدلی در UX یا empathy map در اشکال و اندازههای مختلف ممکنه طراحی بشن اما معمولاً شامل چهار بخشه:
- چی فکر میکنه
- چی حس میکنه
- چی میگه
- چی انجام میده
اطلاعات این بخش ها از نقل قولهای واقعی کاربران که در طول مصاحبه ها یا جلسات حضور داشتن استفاده میشه.
همدلی در فکر
آنچه که کاربر در هنگام تعامل با محصول در ذهنش داره. چه چیزهایی ذهن کاربر رو مشغول کرده؟ چه چیزهایی برای کاربر مهمه؟
همدلی در احساس
این بخش شامل اطلاعاتی در مورد وضعیت احساسی کاربره. چه چیزهایی کاربر رو نگران میکنه؟ چه چیزهایی کاربر رو هیجانزده یا عصبی میکنه؟
همدلی در گفتار
کاربر چی میگه و چه انتظاراتی داره؟
همدلی در عمل
کاربر چه اقداماتی رو انجام میده و جه رفتارهایی و واکنش هایی داره؟
همدلی در تأثیرگذاریها
چه افراد، اشیاء یا مکانهایی بر روی عملکرد کاربر تأثیر دارن؟
همدلی در نقاط درد
چه نقاط دردی ممکنه کاربر تجربه کنه ترسها، ناامیدیها و نگرانیهای کاربر چه چیزهایی هستن؟
همدلی در اهداف
هدف نهایی کاربر چیه؟ به چی میخواد برسه؟
نقشه های همدلی و پرسوناهای کاربر
نقشه همدلی در UX و شخصیتهای کاربری دو مفهوم نزدیک به بهم هستن. نقشههای همدلی معمولاً به عنوان پایهای برای ایجاد شخصیت کاربری عمل میکنن و پس از اینکه اطلاعات جامعی در مورد کاربران به دست بیاریم، میتونیم این اطلاعات رو به مدل شخصیت منتقل کنیم. البته که شخصیتها باید نمایانگر یک شخص واقعی (کاربر نهایی شما) باشن که ویژگیهای انسانی بیشتری از قبیل نام، سن، انگیزهها، شخصیت، ویژگیها، و غیره دارن.
چرا باید نقشه همدلی بسازیم؟
نقشههای همدلی در فرآیند طراحی تجربه کاربری (UX) بهتره که در ابتدای فرآیند طراحی بشن. بهترین زمان برای ساختن اونها فوراً پس از انجام تحقیقات اولیه کاربرانه. در این حالت تأثیر قابل توجهی در الزامات محصول دارن و به تیمهای محصول کمک میکنن تا یک محصول ارزشمند توسعه بدهند.
سناریو تمرینی
این یک سناریو تمرینی برای یادگیری بهتر شماست. سعی کردیم شرایطی واقعی رو براتون تصویر کنیم.
شما یک طراح تجربه کاربری در یک شرکت تماس تصویری هستین (که در رقابت با Zoom قرار داره). شما تنها طراح در یک تیم کوچک هستین که باید این پروژه رو به انجام برسونین.
شما و تیمتون ایدههای کلی و عمومی درباره افرادی که از اپلیکیشن شما استفاده میکنن دارین، اما هنوز تحقیقات ویژهتری انجام ندادین و جزئیات زیادی ندارین. شما به چیزی نیاز دارین که به همه تیم کمک کنه تا یک درک دقیقتری از کاربر داشته باشین و در واقع باید باهاش همدلی کنین.
وظایف پیشنهادی برای درک بهتر
یادگیری بهتر تجربه کاربری ملزم به انجام تمرینات مستمر و برقراری ارتباط با نمونه های واقعیه. پس لطفا در انجام دادن وظایف تمرینات از هیچ گوششی دریغ نکنین. این تمرینات در نهایت باعث نرمش ذهنی شما میشه و قطعا تجربه شما رو در حرفه آینده شما بیشتر میکنه.
یک نوع خاص از افراد رو با یک دلیل خاص برای استفاده از اپلیکیشن تماس تصویری انتخاب کنین. به عنوان مثال، یک جوان که میخواد با خانوادش در تماس باشه یا یک فروشنده که نیاز داره برای پشتیبانی از مشتریانش از این برنامه استفاده کنه ، یا یک کارمند که دورکاری انجام میده و نیاز به گفتگو با همکارانش داره. یک نقشه همدردی برای نوع کاربری که انتخاب کردهاید ایجاد کنین.
- دانلود فایل نمونه از بخش مستندات
- مصاحبه حداقل با ۵ نفر
- نظرسنجی از حدودا ۱۵
آموزش های کاربردی UX
پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر این مبحث, حتما از مقالات این بخش رو مطالعه کنین.
ابزار های کاربردی UX
مطمئن نیستید از کدوم ابزار استفاده کنین؟ پیشنهادات ما رو حتما امتحان کنین.
اشتراک گذاری در اِکس
بعد از انجام دادن چالش, نتایج رو در اِکس به اشتراک بگذارین و ما رو هم uxschoolir@ منشن کنین