
تحقیقات کمی Quantitative Research چیست؟
تحقیقات کمی در ux برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای عددی به کار میره. در این روش الگوها رو شناسایی میکنیم، پیشبینیهارو انجام میدیم و یافتههایی رو در مورد موضوعات و بخش های مختلفی از محصول پیدا میکنیم. در این روش دادهها به صورت غیرمستقیم و توسط ابزارهای تحقیقات کاربری, جمعآوری میشن مثل گوگل آنالیتیکس یا حتی به صورت دستی با تجزیه و تحلیل معیارهای تجربه کاربری.
تحقیقات کمی عموما به سوالاتی در مورد مقدار پاسخ میده، مانند:
- چقدر؟
- چند مرتبه؟
- چند تا؟
به عنوان مثال، ممکنه شما بخواید یک مطالعه کمی انجام بدین تا بفهمین مردم چقدر از یک محصول استفاده میکنن، چقدر زمان با محصول میگذرونن و چند ویژگی از محصول رو استفاده میکنن.
روشهای کمی شامل جمعآوری دادههای عددی هست که میشه از طریق آمار تجزیه و تحلیل کرد. این به این معنیه که مطالعات کمی عموماً ساده قابل اجرا هستن و میتونن به راحتی به صورت خودکار و از راه دور انجام بشن، اما به تعداد کافی از شرکتکنندگان نیاز داریم تا اطمینان حاصل کنیم که نتایج به صورت آماری صحیح هستن.
مزایای تحقیقات کمی
- انجام سریع و اقتصادی تحقیقات
- تحلیل سریع
- نتایج آماری معنادار و معتبر محسوب میشن
- نتایج عددی اغلب به راحتی قابل فهم هستن و میتونن برای بهبود تجربه کاربری یک محصول استفاده بشن
معایب تحقیقات کمی
- برای اطمینان از معنادار بودن آمار نیاز به تعداد زیادی شرکتکننده داریم (حداقل 20 نفر)
- نیاز به تخصص در تجزیه و تحلیل آماری در تیم طراحی
- نتایج بدون زمینهیابی ارائه میشن، ممکنه مشکل رو به ما نشان بدهند اما زمینه یا دلیل رخ دادن این مشکل رو به ما نمایش نمیدن.
هر مطالعات و آزمونی که به دادههای عددی منتهی بشه رو به تحقیقات کمی میشناسیم.
روش های تحقیقات کمی
در زیر، برخی از روشهای تحقیقات کمی محبوب که میتونید برای جمعآوری دادههای کمی ارزشمند استفاده کنین رو معرفی کردیم:
آزمونهای کاربری کمی
جمعآوری معیارهای Usability مانند زمان انجام وظایف (وظایفی که در یک روند در محصول کاربر باید اونها رو انجام بده)، نرخ خطا یا نرخ موفقیت و… این اطلاعات رو میتونید برای نظارت بر تجربه کاربری و بهبود اون در محصول استفاده کنین.
آنالیتیک
برای فهمیدن و درک فعالیت های واقعی کاربران در محصول پیشنهاد میکنیم از دادههای آنالیتیک استفاده کنین. اطلاعات آنالیتیک میتونن به شما در نظارت بر عملکرد محصول و شناسایی مشکلات کمک زیادی بکنن.
مرتب سازی کارت
از روش مرتب سازی کارت در ux برای کشف نحوه درک و دستهبندی اطلاعات توسط افراد استفاده میکنیم. تجزیه و تحلیل درصد شرکتکنندگانی که کارتها رو به یک شیوه مشابه گروهبندی کردن، به شما کمک میکنه تا تشخیص بدین کدوم دستهها برای اکثر کاربران قابل فهم خواهد بود.
نظرسنجی
نظرسنجی یا همان Survey راهی عالی برای جمعآوری اطلاعات در مورد نگرش و رفتار کاربرانه. میتونید از بازخوردهای واقعی (کیفی) یا دادههای عددی (کمی) بهره ببرین ولی این بار با حجم بزرگی از نظرات و اطلاعات.
آزمونهای کلیک اولیه
آزمون اولین کلیک به شما امکان ارزیابی کارایی ساختار لینکهای وبسایت رو فراهم میکنه از جمله ناوبری، تا ببینین کاربران چگونه در وبسایت حرکت میکنن و وظیفه مورد نظر خودشون رو انجام میدن.
آزمونهای A/B
آزمونهای A/B یک روش آزمایشی در طراحی و بهینهسازی تجربه کاربری (UX) هستن. در این آزمون، دو یا چند نسخه مختلف از یک عنصر (مثل یک صفحه وب یا یک المان رابط کاربری مثلا باتن) به گروههای تستی مختلف نشان داده میشه بعد با مقایسه عملکرد این نسخهها، تصمیم میگیرم کدوم نسخه عملکرد بهتری داشته.
نقشههای گرمایی
نقشههای گرمایی یک ابزار تحلیلی در زمینه تجربه کاربری (UX) هستن که به طراحان و پژوهشگران UX کمک میکنه تا الگوهای رفتاری کاربران رو بر روی یک صفحه وب یا رابط کاربری مشاهده کنن. این نقشهها به ما نشان میده که کاربر از چه المان هایی و چه بخش هایی زیاد استفاده کرده و به چه بخش هایی بی توجه بوده همینطور میزان فعالیت یا تعامل کاربران رو به صورت یک نقشه حرارتی به ما نمایش میده و در تصمیمات ما میتونه بسیا ماثر باشه.
نتیجه گیری
بسیاری از این روشها میتونن به صورت از راه دور و با چند ابزار آماری برای تحقیقات UX اجرا بشن. به عنوان مثال، آزمونهای کلیک اولیه و نظرسنجیها میتونن از طریق Optimal Workshop یا وب سایت ایرانی پرس لاین اجرا بشن، Google Analytics میتونه دادههای تجزیه و تحلیل مورد نیاز رو فراهم کنه، و Hotjar میتونه تعاملات کاربران با محصول رو ضبط کنه و نقشههای گرمایی ایجاد کنه.
شما از چه ابزار هایی برایت حقیقات کمی استفاده میکنین؟ 🙂